Friday, 29 July 2011

BUDAYA KERJA KELAS PERTAMA

1.DEFINASI
                Amalan baik dan terpuji yang melebihi dari kebiasaan. Ia merangkumi aspek pemikiran, pengurusan emosi dan dimanifestasikan melalui perlakuan, tindakan dan cara bekerja yang penuh integrity serta dapat memuaskan kehendak pelanggan.
2. Tiga Elemen :

                2.1 Cara berfikir dan pemikiran
2.2 Cara merasa dan menghayati
2.3 Cara bertindak dan berperilaku

3. Tujuh Prinsip (PERDANA):

                3.1 Pantas dan Positif
                3.2 Empati
                3.3 Relevan
                3.4 Daya Saing
                3.5 Amanah, Adil dan Integriti
                3.6 Nilai Tamabah dan Kelainan
3.7 Arif dan berilmu

4. Tiga Komponen :

                4.1 Individu – Penjana perkhidmatan berwibawa
                4.2 Sistem – Sistem yang efisien dan berkualiti
                4.3 Organisasi – Perasang untuk membudayakan kerja kelas pertama

5. Strategi dan Pengukuhan :

                5.1 Pembentukan Individu Berbudaya Kelas Pertama   (5 P)

                                a. Pemikiran
                                b. Penyedaran
                                c. Perlakuan
                                d. Pengekalan
                                e. Pembaharuan Imej

                5.2 Usaha Pengukuhan Budaya Kerja Kelas Pertama di Dalam Organisasi :

                                a. Penyediaan Persekitaran Kondusif
b. Pembangunan Sistem Kerja Berkesan
c. Peningkatan KEmahiran dan Kompetensi anggota
d. Pembentukan Gaya Bekerja
e. Perkongsian Kefahaman dan Nilai

No comments:

Post a Comment